Waarom je het beste een rots op kunt klimmen met je ogen dicht - Eaglescience
  • 21 juni 2019

Waarom je het beste een rots op kunt klimmen met je ogen dicht

Waarom je het beste een rots op kunt klimmen met je ogen dicht

Waarom je het beste een rots op kunt klimmen met je ogen dicht 1024 683 Eaglescience

Geblinddoekt neuriën, een cursus tenenlezen of doelen stellen met koeien: allemaal bedrijfsuitjes beschreven door Japke-d. Bouma in haar column ‘Dit zijn de vreselijkste bedrijfsuitjes’, waarin kantoorclichés op hilarische wijze beschreven worden. Gelukkig (of helaas) had Eaglescience andere plannen voor een bedrijfsuitje: een weekend teambuilden in een steengroeve in het Duitse Winterberg.

Uit je comfort zone
Het doel van de teambuilding was om te onderzoeken hoe de samenwerking nog beter kan, inzicht te verkrijgen eigen en elkaars gedrag en patronen, en ook handvatten te krijgen om deze zo nodig te doorbreken of te veranderen. Last but not least was één van de doelen om de onderlinge band en vertrouwen te versterken, wat een doel op zich is omdat het alle andere doelen faciliteert. Van tevoren werd ons verteld dat er grenzen opgezocht zouden worden en er fysieke uitdaging bij zou komen kijken -lekker uit je comfort zone-, met het verhogen van de teamperformance als hoger doel. Waarom kan dat niet gewoon in je comfort zone in plaats van altijd daarbuiten? Nou, daar ben ik wel achter gekomen.

Belbin
Voorafgaand aan het weekend werd er een dag besteed aan voorbereiding en een Belbin Teamrol analyse. Op basis van zelfperceptie en de input vanuit de directe kring (collega’s, vrienden en familie) kreeg iedereen een rapport met haar of zijn teamrol(len). Na teamoverleg werd besloten dat we drie thema’s wilden uitlichten: communicatie, tijdsbesteding en werkwijze. Door middel van het Belbinrapport worden patronen en situaties binnen de samenwerking duidelijker waardoor ze eerder herkend en benoemd kunnen worden. Naast dat dit nuttig is gebleken, leidt het ook nog steeds tot hilariteit op kantoor: ‘goh ik wil heb wel zin in een cappuccino, past dat niet perfect bij jouw rol als Zorgdrager?’ (lees hier meer over de verschillende teamrollen).

Richels en rotsen
Maar nogmaals: waarom moet dit onder ‘uitdagende’ (lees: hangende aan een rots op 50 meter hoogte) omstandigheden? Het werd me duidelijk dat in dergelijke (lees: doodenge) situaties je manier van communiceren, samenwerken en zaken waar jij tegenaan loopt extra duidelijk worden. Staand op een richel heb je nou eenmaal minder reserves, reageer je directer en moet je elkaar wel helpen om veilig aan de andere kant te komen.

Daarbij worden vaak abstracte termen zoals ‘situationeel leiderschap’ en ‘s1, s2 en s3’ duidelijker als je dit in de praktijk toepast, bijvoorbeeld tijdens de opdracht waar één persoon geblinddoekt en onder begeleiding van een collega een rots op moesten klimmen. Hoe leid jij iemand en hoe wil jij graag geleid worden? Pak je bijvoorbeeld iemands voet vast om aan te wijzen waar diegene heen moet, of wacht je tot diegene vraagt welke kant hij op moet? Of hoe help je iemand die hoogtevrees heeft; wil diegene gerustgesteld worden of juist steviger aangesproken worden om over de streep getrokken te worden?

En zijn de doelen van de teambuilding bereikt? Absoluut.

One team
Bovenal werd me duidelijk dat iedereen in ons team bereid is elkaar te helpen. Of dat nu is als je op 50 meter hoogte staat en niet naar beneden durft, of als de ijskast gevuld moest worden met verse biertjes.

Feedback is een cadeautje
Communicatie maakt het verschil tussen elkaar wel en niet begrijpen. Van het checken van aannames tot het zorgvuldig kiezen van woorden, het kan een hoop misverstanden voorkomen en tijd besparen. Hoe geef én ontvang je feedback?

En waarom blind een rots beklimmen minder eng is dan met open ogen? Omdat je kunt vertrouwen op je collega’s, maar vooral op je eigen gevoel: voelt het alsof je stevig staat? Dan kun je verder, en word je niet afgeleid door de afgrond, losse kiezelstenen of de ongeduldige blik van de persoon achter je.

Kortom: het weekend liet weer zien dat onze missie nog steeds naadloos aansluit bij het team: doen wat we leuk vinden en samen met team en de klant mooie producten maken. Ik zie nu al uit naar de volgende keer lekker uit mijn comfort zone te treden en in m’n kracht te staan, omdat ik weet dat het allemaal niet zo erg is zolang je maar in goed gezelschap verkeert.