Pi-Sims - Eaglescience

Pi-Sims

Lean management training voor meerdere spelers

Pi-Sims
Pi-sims, de lean management trainingssoftware die op een leuke en interactieve manier mensen over de hele wereld opleidt en ondersteunt bij het verbeteren van hun prestaties en werkmethoden.

“Eaglescience is een betrouwbare partner die volgens een goede structuur werkt.” – Michel Rooyen

Lean training simulator
Pi-Sims is een interactieve Lean trainingssimulator. Het programma simuleert een transportbedrijf dat pakketten van A naar B verplaatst inclusief alle tussenliggende stappen in het bedrijfsproces. Het biedt Lean trainees een ‘spel’ waarmee de praktijk zo waarheidsgetrouw mogelijk wordt nagebootst terwijl tegelijkertijd snel en eenvoudig de logistieke processen bijgesteld en geoptimaliseerd kunnen worden. Doel van het spel, is dat de gebruiker in teamverband in meerdere ‘speelrondes’ de logistiek van een bedrijf verfijnt (door toepassing van de geleerde lean principes) tot alle onnodige stappen uit het proces verwijderd zijn. In de eerste versie is voornamelijk gericht op de pakket verzendserviceindustrie maar dit kan in de toekomst worden uitgebreid en aangepast aan het product en de industrie.

Het eerste idee
Het idee en eerste design documentatie is ontwikkeld door Maxim Korenyugin in samenwerking met Michel Rooyen die samen een gat in de markt zagen voor lean trainingssoftware. De mock-up van de tool is ontwikkeld door BRTHRS. Zij betrokken Eaglescience erbij voor de verdere ontwikkeling tot softwareproduct.

Verbreding
De software is gericht op bedrijven waarbij het product of de dienst verschillende productiestappen doorloopt. Dit omvat verschillende industrieën, waaronder pakketten bezorgen, chemische industrie en vliegtuiglogistiek. Het ontwikkelde softwareproduct is eenvoudig aan te passen voor elk type industrie en bedrijf.

Team aan het woord
‘Er zit een aantal grote uitdagingen in dit project: ten eerste dat meerdere spelers real-time met elkaar kunnen samenwerken, waarbij het belangrijk is dat elke speler actuele informatie ziet op het scherm. Een andere uitdaging is de grote hoeveelheid opties voor het configureren van de spellen. We hebben gekozen voor het Angular framework voor de frontend om de interface in herbruikbare componenten op te delen. Elk scherm dat een speler te zien krijgt is dynamisch opgebouwd en kan geconfigureerd worden met een uitgebreid CMS. De frontend communiceert met de backend door middel van een websocket, waardoor updates zo snel mogelijk binnenkomen.

De backend is geïmplementeerd met Scala en beschrijft een uitgebreid transitiesysteem: elke actie van een gebruiker leidt tot een nieuwe toestand van het spel. Deze worden gedefinieerd door een samenstelling van transitiefuncties. Tegelijkertijd worden real-time KPI’s en andere statistieken bijgehouden. Alle acties van gebruikers en de effecten hiervan worden opgeslagen en kunnen later geëxporteerd worden als Excel bestand, zodat alle handelingen achteraf geanalyseerd kunnen worden.’

Gebruikte technieken

  • MySQL (Backend database)
  • MongoDB (Backend database)
  • Angular (Frontend framework)
  • Scala (Backend language)
  • Jenkins (CI/CD)
  • Azure (runtime environment)

Contact:
Marc Grootjen
m.grootjen@eaglescience.nl