Innovatieve ideeën over de arbeidsmarkt - Eaglescience
  • 16 maart 2017

Innovatieve ideeën over de arbeidsmarkt

Innovatieve ideeën over de arbeidsmarkt

Innovatieve ideeën over de arbeidsmarkt 600 600 Eaglescience

Tien initiatieven om jongeren beter voor te bereiden op werk en ondernemerschap dingen dinsdag 7 juni mee naar een prijs tijdens het OmkeerEvent dat dit jaar voor het eerst wordt gehouden in de Meern. Wie wint, krijgt 30 duizend euro van de Nederlandse Stichting voor Psychotechniek (NSvP). De organisatie spoort denkers en doeners aan op een vernieuwende manier bij te dragen aan de arbeidsmarkt van de toekomst. ‘Het is tijd voor een fundamenteel andere benadering van werk, een ‘omkering’ in denken en doen’, schrijft de stichting op haar website. Tijdens de manifestatie het OmkeerEvent brengt zij mensen bij elkaar die vernieuwende ideeën hebben over onderwerpen zoals talentontwikkeling. Een impressie van drie in het oog springende projecten:

“Wij vinden jongeren niet zielig, we voeden ze ook niet op, maar we geven ze wel inzicht in hun capaciteiten.”

Heroes of the Sky

Waarom Dylan Slotboom graag popfestivals presenteert? ‘Dan kan ik springen, juichen en blèren’, skypt de 33-jarige Hagenaar met het syndroom van Down. Hij stond het afgelopen weekend nog op het podium met rapper Damion Grey. Samen presenteerden ze een deel van het Haagse Sniester Festival. Ze zijn bij elkaar gebracht door het project Heroes of the Sky.

‘Dylan heeft zoveel enthousiasme en overtuigingskracht, daar kunnen andere presentatoren nog van leren’, zegt initiatiefnemer Bart Kokx. Sinds vorig jaar koppelt zijn stichting Skyway artistieke jongeren met een beperking aan professionele cultuurmakers. ‘Ons doel is dat ze samen iets tot stand brengen dat kwalitatief zo goed is dat ze het in hun portfolio kunnen zetten en op festivals kunnen laten zien. De jongere doet vaardigheden op en de kunstenaar krijgt nieuwe inzichten.’

Die wisselwerking is belangrijk voor Heroes of the Sky. De koppels krijgen niet de rol van leerling en leraar, maar ze leren van elkaar. Een jongen met een visuele beperking gaat bijvoorbeeld aan de gang met een lichtkunstenaar. En een graffiti-artiest en een jongen met een verstandelijke beperking hebben samen een portret gemaakt dat tijdens een Amsterdams dansfestival aan een toren hing. ‘De jongen was zo getalenteerd dat hij niets meer had aan zijn dagbesteding. Van de kunstenaar leerde hij graffititechnieken waarmee hij weer verder kan. Omgekeerd leerde de ander juist weer hoe hij zijn aanwijzingen duidelijker kan overbrengen. Met die kennis geeft hij weer betere workshops.’

Kokx wil de heroes graag betalen voor hun prestaties. Alleen daarom hoopt hij al dat zijn project wint.

Play2Work

Schoolverlaters via serious gaming koppelen aan hun toekomstige werkgevers. Kort door de bocht is dat het doel van Play2Work, een onlineplatform in aanbouw. ‘Het zou mooi zijn als we zo de toekomstige CEO van ons bedrijf kunnen vinden’, zegt oprichter Max Boodie lachend. Dat hij vanaf april volgend jaar driehonderdduizend mbo-leerlingen en honderden werkgevers wil bereiken, is geen grap.

De gemeente Amsterdam en het ministerie van Sociale Zaken steunen het initiatief, vertellen Max Boodie en zijn compagnon Jaap Schoeman. Ook de Amsterdam Economic Board juicht toe dat Play2Work de jeugdwerkloosheid op een vernieuwende manier wil aanpakken. ‘Wij vinden jongeren niet zielig, we voeden ze ook niet op, maar we geven ze wel inzicht in hun capaciteiten’, zegt Boodie. ‘En we trainen hun sollicitatievaardigheden.’ Op zijn mobiel laat hij een testvraag zien. Match of mismatch: jij regelt alles achter de schermen of jij staat graag op het podium. Niet lang over nadenken en doorklikken, weten jongeren die vaak gamen. Spelenderwijs doen ze zo een assessment, gericht op karakter, mentaliteit en talent.

Voor recruiters zijn mbo’ers vaak onvindbaar, weet Max Boodie. ‘Ze hebben nog geen cv en voor LinkedIn moeten ze te veel typen. Hebben ze een niet-westerse achtergrond, dan kennen ze vaak niemand die ze kan introduceren bij bedrijven. Met onze tool matchen we deze groep werkzoekers met werkgevers.’

Sergae Kogeldans (19) uit Diemen is een van de deelnemers aan het testpanel. Hij denkt dat Play2Work kan aanslaan bij een jongere groep mbo’ers. ‘Mijn leeftijdsgroep is meer geïnteresseerd in sociale media dan in games. Maar ik wist tot voor kort ook niet wat ik wilde. Met deze tool was ik daar vast eerder achter gekomen.’

Bron: De Volkskrant, 1 juni 2016

Meer informatie: PlaytoWork en Project PlaytoWork